Te gast: Peter Tscherkassky & Eve Heller / Hommage Kurt Kren

23.05
’22 20:00
20:00
Art Cinema OFFoff
Lange Steenstraat 14, Gent
Tickets
€8 / €5 (reductie) Bestel
RESERVEER door hierboven op ‘Bestel’ te klikken
CASH ONLY aan de ingang
We hebben de grote eer om Peter Tscherkassky samen met zijn partner en collega-filmmaker Eve Heller te mogen verwelkomen in Art Cinema OFFoff! Tscherkassky is een meester van het found footage-genre en een van de meest toonaangevende avant-gardekunstenaars en denkers van de laatste decennia.
“18 jaar nadat Kurt Kren zijn derde film 3/60 Trees in Autumn maakte, realiseerde hij zijn meesterwerk 37/78 Tree Again. 18 jaar nadat ik mijn derde donkere kamer-film L’Arrivée maakte (een hommage aan de gebroeders Lumière en hun L’Arrivée d’un train uit 1895), begon ik aan Train Again – een hommage aan Kurt Kren die tegelijkertijd een klassiek motief uit de filmgeschiedenis aanboort. Mijn donkere kamer-rit duurde een paar jaar, maar eindelijk zijn we er: Allen aan boord!”
– Peter Tscherkassky
OFFoff maakt van de gelegenheid gebruik om een programma rond deze vier films te bouwen. Een sleutelwerk van “de vader van de Europese avant-garde film” Kurt Kren (1929-1998) en zijn relatie tot de natuur dat niet kan ontbreken, is 31/75 Asyl (Kren begon zijn titels altijd met het corpusnummer en het productiejaar van de film en raakte tot 50/96). Ook Tscherkassky’s bekendste werk, Outer Space, vormt een intense verkenning van de notie van binnen- en buitenruimte, zij het vanuit een heel andere esthetische benadering. Samen met L’Arrivée is dit een van de twee 35mm-films die in CinemaScope-formaat wordt vertoond!
Het verschijnen van een nieuwe Tscherkassky-film eens om het halve decennium geldt steevast als een ware cinematografische gebeurtenis: zijn werkwijze bestaat uit het meticuleus en manueel ontwikkelen van found footage-materiaal in de donkere kamer, waar hij elk fotogram afzonderlijk met de hand bewerkt. Eve Heller is ook gefascineerd door de oorsprong en materialiteit van het medium, maar haar oeuvre neemt grotendeels de vorm aan van stillere, vaak lyrische experimenten waarbij ze gebruik maakt van zowel gevonden als zelfgeschoten beelden. Haar nieuwe film, Singing in Oblivion, verweeft beelden die ze maakte op de Joodse Währingerbegraafplaats in Wenen met beelden afkomstig van originele glasplaatnegatieven die ze op een vlooienmarkt verwierf en frame per frame nauwgezet op 35mm-film heeft gedrukt. Aan het eind van de avond zwaaien we u uit met een van Tscherkassky’s en Krens zeer korte “one-joke movies” die meer blijken te zijn dan een grap.
Eve Heller zal haar nieuwe film presenteren. Peter Tscherkassky zal spreken over zijn eigen werk in relatie tot dat van Kurt Kren.
“Kurt Kren was een pionier: een avant-gardist in de klassieke en beste zin van het woord. Een filmmaker die in beelden dacht zoals weinig anderen en deze maakte in films die tot de mooiste en belangrijkste uit de filmgeschiedenis behoren.” – Peter Tscherkassky
Dank aan Alexander Horwath & Regina Schlagnitweit voor de deskundige hulp bij het cureren van dit programma. Horwath is de voormalige directeur van de Viennale en het Oostenrijks Filmmuseum en co-redacteur van een boek over het werk van Tscherkassky dat het museum in 2007 publiceerde.