Spaces of Cinema: Atelier OFFoff

Pourquoi on ne laisse pas tomber: Les Choses Qu’On Laisse Tomber et Qui Roulent © Courtesy of La Chambre Automatique

26.05
’19 15:00

15:00

Kunsthal Gent
Lange Steenstraat 14, Gent

Tickets

€8 / €5 (reductietarief)

In Atelier OFFoff – een participatieve plek voor en door beginnende Vlaamse filmmakers en audiovisuele kunstenaars – wordt gezocht naar alternatieve en interdisciplinaire vertoningsvormen. Een aantal jonge makers banen hun eigen weg langs, over en dwars op de raakpunten van film, literatuur, muziek en beeldende kunst.

La Chambre Automatique

Pourquoi on ne laisse pas tomber: Les Choses Qu’On Laisse Tomber et Qui Roulent

La Chambre Automatique vertrekt van een atlas die zich openvouwt in tekeningen, videowerken, geschreven bundels, muziek en installaties. Het liefst van al in de combinatie van dat alles, doorheen performances die op zichzelf geschreven regels volgen. Voor Pourquoi on ne laisse pas tomber was het de ambitie om naar ‘La Campagne’ te gaan, om in de leegte van de velden op de ethische waarde te botsen van wat goed is en wat slecht is. Waarom geen film maken die verder gaat dan de mens, de aarde en de wereld, maar ook een film die populair is? Het resultaat werd een korte uiteenzetting van een zoektocht naar het maken van een goede film alsook het maakproces op zich, met als contradictorische focus: de afleiding.

Deveny Faruque

Deve Falls: Gold Plating

Voor haar essayfilm Deve Falls: Gold Plating grasduinde Deveny Faruque niet louter in de found footage beelden en geluiden die ze archiveert, maar ensceneerde ze non-acteurs of figuranten in diverse situaties en omgevingen, zonder hen een woord te laten wisselen. Veel lijkt uit het leven gegrepen, maar er is steeds de suggestie van een strak geregisseerd spel. De snel gemonteerde beelden zijn dan ook het gevolg van rigoureuze en systematische keuzes, terwijl de soundtrack net heel intuïtief is ontstaan.

Deve Falls © Courtesy of Deveny Faruque

Jonathan William Beaton

Selected video works (2016-2019)

Jonathan William Beaton werkt vaak met geluid en tekst. In video vond hij een even adequaat als weerbarstig medium om de beide te exploreren, uitpuren en verenigen. Het afgelopen jaar is hij geïnteresseerd geraakt in oscilloscoopkunst: het maken van beelden uit geluid. Deze manier van werken schept mogelijkheden en werpt tegelijk obstakels op die de minimalistische esthetiek van zijn videobeelden voeden en bepalen.

© Courtesy of Jonathan William Beaton

La Chambre Automatique

Pourquoi on ne laisse pas tomber: Les Choses Qu’On Laisse Tomber et Qui Roulent

BE • 2018 • 26' • kleur • digitaal

Deveny Faruque

Deve Falls: Gold Plating

BE • 2019 • 40' • kleur • digitaal

Jonathan William Beaton

Selected video works (2016-2019)

BE • 2019 • z/w • stil • super8