Deze website maakt gebruik van Cookies.

Shengze Zhu: A River Runs, Turns, Erases, Replaces

08.11’21
A river still3
Sphinx Cinema
Sint-Michielshelling 3
Gent

Beelden van ervoor, beel­den van erna en vier brie­ven. Shengze Zhu begon reeds in 2016 aan de film en kwam uit­ein­de­lijk uit bij een stads­sym­fo­nie over haar geboor­te­plaats Wuhan. 

Een stad in lock­down. Bewakingscamerabeelden tonen een lege straat. Een fiet­ser. Een straat­ve­ger. Langzamerhand wordt dat vas­te kader ver­van­gen door ande­re vas­te kaders, maar nu wel door een men­sen­hand gemaakt. Wuhan en met name het gebied rond­om de oevers van de Yangtze-rivier komt tot leven. Surveillancefilm wordt Direct Cinema wordt Slow Cinema. Het is een rij­ke, pre­cie­ze, maar ook sym­bo­li­sche film. De tijd die in de beel­den ver­strijkt (soms geme­ten met een tijd­co­de, soms geme­ten aan het ver­glij­den van licht) is anders dan de natuur­lij­ke stroom van de rivier-tijd. Zhu reflec­teert ook op ande­re vor­men van tijd; psy­cho­lo­gi­sche of soci­a­le. Een lege straat duurt lan­ger dan een vol plein.

De vier brie­ven zijn geschre­ven aan een part­ner, een groot­moe­der, een vader, een doch­ter, alle vier gestor­ven. De woor­den wor­den zicht­baar, de beel­den die ze oproe­pen vloei­en over de beel­den op het scherm. Er is veel tijd ver­stre­ken, maar de rivier blijft stro­men. En ze ver­geet niets. 

De film doet den­ken aan Chantal Akermans News From Home (1977), maar ook het werk van James Benning of Peter Hutton (Time and Tide, 2000). De aan­ge­hou­den sta­ti­sche shots en omge­keer­de chro­no­lo­gie ver­ra­den opnieuw een zeke­re struc­tu­ra­lis­ti­sche insteek – in Another Year (2016) obser­veer­de Zhu 13 maal­tij­den; in Present.Perfect. zien we enkel live streams van­uit het per­spec­tief van een com­pu­ter­desktop. Die laat­ste film won de Tiger Award op het film­fes­ti­val van Rotterdam (IFFR) en was te zien op Film Fest Gent 2019. A River Runs kreeg dit jaar de Caligari-prijs in de Forum-sec­tie van de Berlinale. 

Als beel­den van de her­in­ne­ring een­maal vast­lig­gen in woor­den, wor­den ze uit­ge­wist,” zei [Marco] Polo. Misschien ben ik bang Venetië in één keer hele­maal te ver­lie­zen als ik erover spreek. Of mis­schien heb ik haar al pra­ten­de over ande­re ste­den, al gaan­de­weg verloren.”

– uit De Onzichtbare Steden (1972) van Italo Calvino, het boek dat Zhu Shengze aan lezen was tij­dens de mon­ta­ge van de film


*** Deze ver­to­ning kadert, samen met de avond van Floris Vanhoof, bin­nen een twee­luik rond de COVID-film’ dat Art Cinema OFFoff op 8 en 15 novem­ber pre­sen­teert in Sphinx Cinema en Kunsthal Gent. De COVID-film’ is onder­tus­sen uit­ge­groeid tot een vreemd, veel­soor­tig gen­re of cate­go­rie aan films – denk aan Gouden Beer-win­naar Bad Luck Banging or Loony Porn (Radu Jude, 2021), The Tsugua Diaries (Miguel Gomes, 2021), Four Roads (Alice Rohrwacher, 2021), In My Room (Mati Diop, 2020) of Citadel (John Smith, 2021), om er maar enke­le te noe­men. Dit twee­luik pro­beert hier­in een alter­na­tie­ve of zij­de­ling­se kijk te bren­gen. In A River Runs wordt het virus niet eens ver­meld; Floris Vanhoof cre­ëer­de tij­dens de qua­ran­tai­ne een eigen miniatuur-sitcom. ***

2618100 shengze zhu

Shengze Zhu

A River Runs, Turns, Erases, Replaces

US • 2021 • 87' • colour • digital