Deze website maakt gebruik van Cookies.

Selfieland

25.04’16
Trilluminati Universiddhi c Katie Cercone
Art Cinema OFFoff
Lange Violettestraat 237
Gent

Videoscreening met werk van o.a. Katie Cercone (VS), Juno Calypso (GB), Arvida Byström & Maja Malou Lyses (SE), Casey Jane Ellison (VS), A. Liparoto (GB), e.a.

Het gebruik van sel­fies op het inter­net als weer­woord op de exploi­ta­tie, sek­su­a­li­se­ring en objec­ti­ve­ring van het vrou­we­lijk lichaam in de hui­di­ge con­su­men­ten­maat­schap­pij mani­fes­teert zich als een nieu­we ten­dens bin­nen het (post-) femi­nis­me. Deze ten­dens speelt zich voor­al af op het inter­net en over­spoelt soci­a­le media en blogs met snap­shots van zelf­be­wus­te tie­ners in uit­da­gen­de poses en/​of met een vaak excen­trie­ke look. Desalniettemin heerst er een troe­be­le grens tus­sen de wil­le­keu­ri­ge sel­fie en de sel­fie als acti­vis­tisch mid­del voor de opvoe­ring van een femi­nis­tisch dis­cours, waar­door het feno­meen ten prooi valt aan heel wat kri­tiek en mis­prij­zen bin­nen de vrou­wen­rech­ten­or­ga­ni­sa­ties zelf. Kunstenaars als Katie Cercone, Amalia Ulman, Juno Calypso en Ann Hirsh maken het onder­scheid tus­sen lucra­tie­ve sel­fies en de inten­ti­o­neel gepo­li­ti­seer­de zelf­op­na­mes bin­nen een artis­tiek oeu­vre. Ze por­tret­te­ren hun lichaam als een post-poli­tie­ke en visu­e­le stra­te­gie ten gunste van een omme­keer in de visu­e­le reto­riek van het (geob­jec­ti­veer­de) vrou­wen­li­chaam. De post-femi­nis­ti­sche kun­ste­naars trach­ten de man­ne­lij­ke blik, die de popu­lai­re cul­tuur – maar ook de kunst­we­reld – nog steeds domi­neert, uit balans te bren­gen door zich­zelf te fil­men als een zelf­be­wust indi­vi­du. Door de sek­su­e­le poses in de sel­fies die de vrou­wen zelf op het inter­net pos­ten, wordt de com­plexe ver­hou­ding van de kij­ker, de regis­seur of kun­ste­naar en het onder­werp van de film of foto door elkaar geschud.

In The Perverts Guide to Ideology (2012) beweert Slavoj Zizek dat een indi­vi­du niet zozeer fan­ta­seert over een omge­ving waar­in hij/​zij alles krijgt wat hij ver­langt, maar eer­der over een omge­ving waar­in hij/​zij zelf ver­langd wordt. In het sel­fie-impe­ri­um daar­en­te­gen, cre­ëert men veel­eer een omge­ving waar­in men naar zich­zelf ver­langt. Verschillende stem­men ech­ter, zowel uit con­ser­va­tie­ve als pro­gres­sie­ve hoek, ver­wij­ten de sel­fie-acti­vis­ten een goed­koop nar­cis­me dat de onge­lijk­heid en gen­der­pro­ble­ma­tie­ken bin­nen het kapi­ta­lis­me niet onder­mijnt, maar net bevestigt.

Het pro­gram­ma Selfieland’ pro­fi­leert zich als food for thought’ en laat de kij­ker proe­ven van een nieuw soort femi­nis­me dat momen­teel ter dis­cus­sie staat.

Gecureerd door Charlotte Van Buylaere.