Deze website maakt gebruik van Cookies.

Salomé

16.02’15
Salome carmolo bene
Salomé © Centro Sperimentale di Cinematografia-Cineteca Nazionale
Art Cinema OFFoff
Lange Violettestraat 237
Gent

Carmelo Bene (19372002) kan gezien wor­den als de ver­per­soon­lij­king van de Italiaanse avant-gar­de van na de Tweede Wereldoorlog. In zijn kor­te fil­mi­sche car­ri­è­re (19681973) ver­we­zen­lijk­te hij een vijf­tal films. Waar Pasolini en Fellini stop­ten ging Bene ver­der in het tar­ten van con­ven­ties en het op de kop zet­ten van de Italiaanse (katho­lie­ke) cul­tuur. Zijn ver­fil­ming van Oscar Wilde’s roman kan beschouwd wor­den als een sati­re op de hete­ro­sek­su­a­li­teit, waar­in elk samen­zijn van de ver­schil­len­de geslach­ten gedoemd is te mis­luk­ken. Vol hys­te­ri­sche man­nen en kwaad­aar­di­ge vrou­wen wordt het Bijbelse ver­haal van Herodes, Salomé en Johannes de Doper ver­teld. Niet enkel zocht Bene in het ver­haal naar de gren­zen van het toe­laat­ba­re, ook film­tech­nisch doet hij er in de vaak onbe­hol­pen’ ges­tes van de acteurs, het los­se came­ra­werk en een edi­ting on acid’ nog een schep­je boven op. Salomé kan dan ook gezien wor­den als de meest Europese tegen­han­ger van Kenneth Angers filmoeu­vre. Vooral de over­een­kom­sten met Inauguration of the Pleasure Dome (1954) zijn tref­fend. Salomé werd door Bene gezien als zijn bes­te film, als zijn­de tota­le kitsch”. Films als een the­a­ter­stuk met over­da­di­ge decors, kos­tuums en make-up, maar voor­al ook met over­dre­ven emo­ties en expli­cie­te seksualiteit.

In samen­wer­king met Centro Sperimentale di Cinematografia (Experimental Cinematography Centre) – Cineteca Nazionale (National Film Archive).

Salom carmelo bene005

Carmelo Bene

Salomé

IT • 1972 • 74' • colour • 35mm