Deze website maakt gebruik van Cookies.

Preview Courtisane

17.02’14
Art Cinema OFFoff
Lange Violettestraat 237
Gent

In afwach­ting van de nieu­we fes­ti­va­le­di­tie die loopt van 2 tot 6 april licht Courtisane alvast een tip­je van de slui­er. De pre­view show van het jaar­lijk­se fes­ti­val voor expe­ri­men­te­le en alter­na­tie­ve kort­film heeft dit jaar een pro­gram­ma met films die gemaakt en gese­lec­teerd wer­den door kun­ste­na­res en film­maak­ster Alexandra Cuesta (EC/US). Haar werk vindt inspi­ra­tie in de straat­fo­to­gra­fie van Walker Evans, maar net zo goed in de zin­ne­lij­ke film­ge­dich­ten van Bruce Baillie. Het resul­taat is een fra­giel even­wicht tus­sen een alle­daag­se en een poë­ti­sche wereld. Ze obser­veert publie­ke plaat­sen en ste­de­lij­ke land­schap­pen in al hun unie­ke pracht, door­heen de abstrac­te en typi­sche uit­druk­kings­vor­men van het dage­lijks leven. Ze onder­zoekt de ruim­te­lij­ke bouw­sels en tijdschema’s die ten grond­slag lig­gen aan de orde en cha­os van dage­lijk­se ritu­e­len en omge­vin­gen. Deze bewe­gen­de film­por­tret­ten, ele­gant gefilmd met behulp van licht­in­val­len en details van lichaams­de­len, her­in­ne­ren aan een bena­de­ring die Flaubert ooit omschreef als een abso­lu­te manier om naar din­gen te kijken”.


Alexandra Cuesta

Beirut 2.14.05

EC/US • 2008 • 7' • colour • 16mm

Despedida (Farewell)

EC/US • 2013 • 10' • colour • 16mm

Piensa en Mi

EC/US • 2009 • 15' • colour • 16mm

Recordando El Ayer

EC/US • 2007 • 8' • colour • 16mm
Cuesta’s Beirut 2.14.05 (2008) werd gedraaid in Beiroet, Libanon tij­dens het fil­men van Ca Sera Beau, From Beyrouth with Love van Wael Nourredine. Het recen­te­re Despedida (Farewell) (2013) werd opge­no­men in Boyle Heights in East Los Angeles. De buurt, die his­to­risch gezien ont­staan is door cul­tu­re­le tran­si­tie, weer­klinkt in de poë­zie van de plaat­se­lij­ke bewo­ner Mapkaulu Roger Nduku. Gedichten over afscheid, kij­ken en din­gen die voor­bij­gaan, trek­ken de gepro­jec­teer­de ruim­te ver­der open. De opeen­vol­gen­de tableaus tonen een por­tret van een omge­ving en vor­men een afscheids­brief aan een vluch­ti­ge thuis­ha­ven. In Cuesta’s Piensa en Mi (2009) omlijs­ten de ramen van een bus, bewe­gend van oost naar west, stuk­jes van de voor­bij­glij­den­de stad. De hele dag lang komen beel­den van pen­de­laars, licht­tex­tu­ren en details van licha­men samen om een por­tret te weven: een beschou­wen­de medi­ta­tie over publiek trans­port in de stad Los Angeles. Deze reis speelt zich af tegen een decor vol afzon­de­ring, rou­ti­ne en alle­daag­se schoon­heid. Intussen ver­zor­gen de gelui­den van toe­val­lig pas­se­ren­de auto’s de klank­band. Recordando El Ayer werd opge­no­men in Queens, NY in 2004. De film is een obser­va­tie van geheu­gen en iden­ti­teit aan de hand van de cou­leur loca­le in een por­tret van Jackson Heights, de thuis­ha­ven van een gro­te Latijns-Amerikaanse immi­gran­ten­be­vol­king. Straatbeelden, van men­sen en dage­lijk­se ritu­e­len, tonen hoe de tijd voor­bij­gaat in een buurt die een spie­gel wordt, niet enkel van elders, maar ook van het ver­le­den. Het land­schap is een weer­spie­ge­ling van die ande­re plek, daar­door ont­staat een nieu­we thuis maar tege­lijk ook een gevoel van ont­heem­ding in deze nieu­we omstan­dig­he­den. De film onder­zoekt de bete­ke­nis van een thuis en bouwt voort op het col­lec­tie­ve geheugen.

Helen Levitt, James Agee & Ed Howard

In the Street

US • 1948 • 16' • colour • 16mm
In The Street is repor­ta­ge als kunst. Het brengt ver­slag van fei­ten, maar voor­al omwil­le van hun nut­te­lo­ze schoon­heid. Je zou kun­nen stel­len dat de film een beeld geeft van de arbei­ders­klas­se in Spanish Harlem tij­dens de jaren 30 en 40 – hun gedrag, hoe ze eruit­za­gen – maar een nar­ra­tief com­men­taar zou daar veel meer aan toe­ge­voegd heb­ben. Statistieken en ande­re fei­ten kon­den hel­pen om wat we zien te situ­e­ren, dit zou veel toe­voe­gen aan de film. De tota­le afwe­zig­heid van com­men­taar of ander tekst­ma­te­ri­aal bewijst dat de bedoe­lin­gen van de kun­ste­naar elders lagen. We moe­ten genie­ten van deze film als een ver­za­me­ling van mooie ver­schij­nin­gen.” (Roy Arden)

Leandro Katz

Los Angeles Station

US • 1976 • 10' • colour • 16mm
Leandro Katz’s sim­plest, most direct and pro­ba­bly least ambi­tious film and yet in many ways it is his love­liest. The results of the sys­te­ma­ti­cally struc­tu­red mate­ri­al is unex­pec­ted­ly stir­ring. Because of the imper­so­nal method of con­struc­ti­on, the free­ze fra­mes are not the result of sud­den sen­ti­men­tal tugs. The count some­ti­mes falls very con­ve­nient­ly on an ima­ge of natu­ral poses, stri­kin­gly set against the back­drop; but just as often, the free­ze fra­me is of a bare wall or an alley­way. The mecha­ni­cal ten­si­on bet­ween the hand­held came­ra’s pan­ning and the sys­te­ma­tic stops cre­a­tes dis­ar­min­gly sim­ple, evo­ca­ti­ve effects. The free­ze may halt a pan or sim­ply con­ge­al an alrea­dy held moment. In the first case, an ima­ge often ends up de-cen­te­red, high­ligh­ting the broads­i­de of the shack-like dwel­lings with their inha­bi­tants crow­ded at the edge. Or, alter­na­ti­ve­ly, a smi­ling boy, full of ani­ma­te life and sen­suous­ness, sud­den­ly beco­mes an anthro­po­lo­gi­cal docu­ment, fro­zen evi­den­ce of a time, a pla­ce, and a cul­tu­re.” (Tony Pipolo)

Ernie Gehr

Passage

US • 2003 • 14' • colour • 16mm
In Passage (2003) snijdt Ernie Gehr tus­sen twee opna­mes van de S‑Bahn, de lucht­trein door voor­ma­lig Oost-Berlijn, gefilmd voor en na de val van de Berlijnse Muur. Zo gunt hij ons een ver­hel­de­ren­de blik op de ver­re­gaan­de cul­tu­re­le en eco­no­mi­sche evo­lu­tie in het geboor­te­land van zijn ouders door­heen de com­pleet nieu­we – en amper her­ken­ba­re – archi­tec­tuur in de stad.

Robert Fenz

Soledad (Meditations on Revolution, Part III)

US • 2001 • 14' • b&w • 16mm
Soledad (2001) is deel drie van een reeks stil­le zwart-wit­films door Robert Fenz die de bete­ke­nis en weer­klank van het woord revo­lu­tie” ver­ken­nen, opge­no­men in Mexico en New York. Je kan de films van Robert Fenz nooit onder­wer­pen aan de prin­ci­pes van een sta­ti­sche ana­ly­se: daar­voor zit hun sub­ver­sief ver­mo­gen te zeer in de weg. Ook al heeft de tota­li­teit van zijn werk een paar karak­ter­trek­ken gemeen: kri­tisch bewust­zijn, poli­tiek enga­ge­ment (anders dan mili­tan­tis­me), een ver­lan­gen om te weten wat scha­du­wen ver­ber­gen, pas­sie voor alles wat anders is. Fenz roept ele­men­tai­re vra­gen op over ide­a­lis­me, van­uit een con­cre­te, fijn­ge­voe­li­ge en fysie­ke obser­va­tie. Aan de hand van rit­me en cre­a­tie­ve impro­vi­sa­tie ont­wik­kelt zich in zijn film­werk een stijl die zich wor­telt in een diep geloof in de kracht van het beeld – als een com­mu­ni­ca­tie­mid­del, als een kri­tisch instru­ment, als een inner­lij­ke nood­zaak.” (Gabriella Trujillo)

Bruce Baillie

Valentin de las Sierras

US • 1971 • 16' • colour • 16mm
Over Valentin de las Sierras (1971) ver­telt Bruce Baillie: I just shot sim­ply but used a telep­ho­to lens with an exten­si­on tube on the back, which gives you a very limi­ted focal pla­ne, a few inches. No one I know ever uses it with a long lens, espe­ci­al­ly with a moving sub­ject, but I real­ly liked the way it loo­ked. I had to get into the fle­sh of that town, with the mer­ci­less sun bea­ting into the bricks of the street and all the death-eve­ry night the­re’d be some­thing or some­bo­dy kil­led, lying in the street in the mor­ning. I had met up with this (arche­ty­pal) young girl, riding her pony. And I was afraid to meet her father. I’d sent word out trying to see her, and he sent word back to come meet him, and I thought, Oh, God!”. But he tur­ned out to be a very nice fel­low: Manuel Sasa Zamora, of Jalisco. They were very poor and lived behind a big gate and had a hor­se and a dog named Penquina. That hor­se did­n’t like me and would not let me film. I had to give it up for a whi­le. Later, I named my hor­se after the film – Valentina.”
Valentin de las Sierras
Valentin de las Sierras © Bruce Baillie

Alexandra Cuesta

Beirut 2.14.05

EC/US • 2008 • 7' • colour • 16mm

Despedida (Farewell)

EC/US • 2013 • 10' • colour • 16mm

Piensa en Mi

EC/US • 2009 • 15' • colour • 16mm

Recordando El Ayer

EC/US • 2007 • 8' • colour • 16mm

Helen Levitt, James Agee & Ed Howard

In the Street

US • 1948 • 16' • colour • 16mm

Leandro Katz

Los Angeles Station

US • 1976 • 10' • colour • 16mm

Ernie Gehr

Passage

US • 2003 • 14' • colour • 16mm

Robert Fenz

Soledad (Meditations on Revolution, Part III)

US • 2001 • 14' • b&w • 16mm

Bruce Baillie

Valentin de las Sierras

US • 1971 • 16' • colour • 16mm