Nacht van de Experimentele Film 2017

Witch’s Cradle Outtakes © Courtesy of LUX, London

05.05
’17 20:00

20:00

Monasterium Poortackere
Oude Houtlei 56, Gent

Religie is vandaag een begrip met een scherp randje. Meer dan ooit wordt de demonische en destructieve kracht van geloof uitgelicht. Tegelijkertijd is de opgang van niet-westerse en alternatieve uitingen van spiritualiteit niet te stuiten. De huidige gezondheidscultus boort Oosterse spiritualiteit aan met yoga en meditatie. Op Tomorrowland is God een dj zoals Faithless preekte in de nineties. Ecologisch activisme gaat dikwijls gepaard met een holistisch en haast pantheïstisch wereldbeeld. Wat met de cinema? Verschillende theoretici (Roland Barthes, Susan Sontag, …) hebben de filmvoorstelling in bijna mystieke termen omschreven als een trance-opwekkende beleving met reanimerende eigenschappen. De sterrencultus van de vroege cinema toont de diva als een goddelijk en onbereikbaar wezen. Het Franse woord ‘séance’ brengt ons terug naar de ‘cinema of attractions’ en de magie van de vroege film werd opgewekt door mechanische experimenten met ontzagwekkende spookverschijningen. In kunst en cinema is spiritualiteit nooit weg geweest, of het nu gaat om de recuperatie van christelijke iconografie of een gecultiveerd heidendom. Art Cinema OFFoff organiseert jaarlijks haar eigen hoogmis waar experimentele film en muziek worden aanbeden. De Nacht van de Experimentele Film 2017 gaat door op de heilige grond van de Sint-Autbertuskerk op het domein van het voormalige klooster Monasterium PoortAckere in de Oude Houtlei. Het Gentse platenlabel B.A.A.D.M. (gerund door de grafisch ontwerpers Joris Verdoodt en Mathieu Serruys) en filmcurator Sofie Verdoodt staan in voor het programma. Blasfemische beeldenstormers en trance-filmers uit de Amerikaanse avant-garde worden gekruist met gloednieuwe soundtracks van opperwezens uit de experimentele muziekscene. Seances en installaties omkransen het liveprogramma.

+ Party met dj’s Mittland och Leo en  B.A.A.D.M. / liquid light show door Janenk (NL)

Met dank aan Stad Gent, Provincie Oost-Vlaanderen, Vlaanderen, Vlaams Audiovisueel Fonds, texmex-affichage, STAKE5.be, ArcelorMittal Gent, Duvel Moortgat, Heynsquared (Ginderella Gent), Buss (Syndrome Tonic), Restaurant Ankara, Caruur NV én Monasterium Poortackere.

Maya Deren

Witch's Cradle Outtakes

Een double bill van Amerikaanse naoorlogse trance films. Maya Deren maakte zowel furore met visueel antropologische werken als dansfilms en experimentele trance films. Pakweg Meshes of the Afternoon (1943) is welbekend maar Witch’s Cradle uit hetzelfde jaar bleef lange tijd onder de radar omdat ze deze stille kortfilm nooit heeft gefinaliseerd. Deren spint letterlijk een web van occulte symbolen en poëtische beelden waarin Marcel Duchamp even verschijnt als de oervader van het dadaïsme.

John E. Schmitz

The Voices

Deze post-mortem montage wordt gevolgd door het erg obscure The Voices van John E. Schmitz, een vergeten figuur uit de entourage van Kenneth Anger. In dit elliptische psychodrama grijpen erotiek en geweld in elkaar in de schaduw van het kruis. Beide kortfilms worden voorzien van een gloednieuwe soundtrack door Valerio Tricoli (IT), gekend om zijn tapemanipulatie, field recordings, musique concrète en spoken word. Deze maker van hoog aangeschreven albums en tapes als Miseri Lares en Vixit maakt intense en emotionele klanktapijten “to boost listeners into spiritual consciousness”.

The Voices © Kino International

James Sibley Watson & Melville Webber

Lot in Sodom

Watson & Webber, een Amerikaans docentenduo dat eerder al The Fall of the House of Usher (1928) verfilmde, adapteerde in 1933 het bijbelse verhaal uit het boek Genesis op merkwaardige wijze. De zondige stad waaruit Lot wegvluchtte met zijn vrouw en dochters, op de vlucht voor de toorn van God, is de setting voor één van de vroegste queer films. Als in een expressionistisch delirium verschijnt gebeeldhouwd mannelijk schoon met de hulp van overvloeiers en allerhande experimentele truukjes. De jonge elektronische muzikant Roman Hiele bracht werk uit op het Antwerpse label Ekster en werkte samen met theatermakers, dansers en modeontwerpers.

Lot In Sodom © Light Cone

David Wojnarowicz

A Fire in My Belly

David Wojnarowicz (1954-1992) was een kunstenaar, performance artist, schrijver en cineast. Hij maakte activistisch werk op het hoogtepunt van de aidscrisis in New York en overleed uiteindelijk zelf aan de ziekte. Hij werkte ook samen met Richard Kern binnen de cinema of transgression. Fire in My Belly – een ritualistische film met footage opgenomen in Mexico – bleef onvoltooid maar het super 8-materiaal werd na zijn dood geassembleerd tot twee communicerende delen. De viscerale aaneenschakeling van spirituele motieven en verontrustende stadsimpressies bevat onder meer het iconische beeld van de kunstenaar met dichtgenaaide mond. Liberez is een vierkoppige Britse band met een zowel akoestisch als elektronisch palmares. Zij presenteren een heel eigen geluid bij dit provocatieve werk.

A Fire in My Belly © Electronic Arts Intermix

Tine Guns

To Each His Own Mask

Tine Guns is een jonge cineaste en kunstenares van eigen bodem die artist books, fotoprojecten en videowerk uitbrengt. Ze is gekend voor haar samenwerkingen met bands als Amenra en Condor Gruppe. To Each His Own Mask, een nieuw werk dat als installatie en film bestaat, werpt een blik op onze hedendaagse protestcultuur “door te kijken naar verschillende carnavalsrituelen en het masker als drager van anonimiteit of net betekenis”. Een audiovisuele trip naar de spirituele en culturele onderlaag van een samenleving.

Aleksandr Sokurov

A Soldier’s Dream

De vier uur durende documentaire Spiritual Voices van de Russische slow cineast Aleksandr Sokurov focust op het leven aan een grenspost tussen Tadzjikistan en Afghanistan. Actie is van verwaarloosbaar belang, het observeren van de kleine dingen en mensen des te meer. Een slapende soldaat droomt weg en belandt in het schilderij De Gewonde Engel van Hugo Simberg. Sokurov maakte deze meditatieve video los uit de context van Spiritual Voices. Een fenomenologische close-up van een verborgen innerlijke wereld.

Nina Danino

Communion

Communion is een bloedmooi videoportret van een engelachtig klein meisje met paternoster en gebedenboek in een neogotische kerk. Billy Williams licht haar uit: hij heeft als cinematograaf een Oscar op zijn naam en zijn belichting verleent sacrale dimensies aan het tafereel. Kunstenares Nina Danino brengt met deze beate enscenering ook een ode aan de esthetiek van het oude Hollywoodtijdperk.

Communion © Nina Danino

Maya Deren

Witch's Cradle Outtakes

US • 1943 • 10' • z/w • 16mm
Live soundtrack: Valerio Tricoli

John E. Schmitz

The Voices

US • 1953 • 14' • z/w • digitaal
Live soundtrack: Valerio Tricoli

James Sibley Watson & Melville Webber

Lot in Sodom

US • 1930 • 28' • z/w • digitaal
Live soundtrack: Hiele

David Wojnarowicz

A Fire in My Belly

US • 1990 • 21' • kleur & z/w • digitaal
Live soundtrack: Liberez

Tine Guns

To Each His Own Mask

BE • 2017 • 60' • kleur • digitaal

Aleksandr Sokurov

A Soldier’s Dream

RU • 1995 • 12' • kleur • digitaal

Nina Danino

Communion

GB • 2010 • 10' • z/w • digitaal