Deze website maakt gebruik van Cookies.

LOOPS

25.05–
20.09’19
Clara Pacotte Cuirasse Bientot Cloutee Dor 2019 3
Cuirrasse Bientôt Cloutée d'Or © Courtesy of Clara Pacotte
Art Cinema OFFoff
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
Gratis
Tijdens de openingsuren van Kunsthal Gent (11:00-18:00), op zaterdagen en zondagen.

Voor LOOPS wer­den drie films gese­lec­teerd uit het afge­lo­pen OFFoff-sea­son. Door deze films te her­ne­men, blik­ken we terug op de programma’s waar ze deel van uit­maak­ten en her­con­fi­gu­re­ren we hun bete­ke­nis door ze samen in loop te scree­nen. Tegelijk kij­ken we voor­uit naar de toe­kom­sti­ge ambi­ties van Art Cinema OFFoff in Kunsthal Gent.

Het afge­lo­pen sei­zoen stond de gedeel­de ruim­te van cine­ma cen­traal: de geën­sce­neer­de en gemon­teer­de ruim­te bin­nen de films zelf, maar even goed ook de cine­ma­ruim­te en de ver­schil­len­de manie­ren waar­op film­ma­kers, cura­to­ren, gas­ten en het publiek elkaar hier kun­nen ont­moe­ten. Gedurende het hele sei­zoen werd het maken van films, het den­ken over cine­ma en het kij­ken naar films opge­vat als een manier om licha­men te orga­ni­se­ren in ruim­te en tijd’. We stel­den niet alleen de expe­ri­men­te­le moge­lijk­he­den van de film­ruim­te ter dis­cus­sie, maar onder­zoch­ten ook het poten­ti­eel van een repa­ra­ti­ve cine­ma’. Hoe kan een her­in­rich­ting van de film­ruim­te model staan voor een reor­ga­ni­sa­tie van de publie­ke sfeer? Maar ook meer con­creet: wie wordt ver­wel­komd in die film­ruim­te en hoe wor­den ze daar onthaald?

Hieruit kwam een onder­zoeks- en ver­to­nings­pro­gram­ma voort met uit­een­lo­pen­de en expe­ri­men­te­le for­mats. Programma’s als Circles of Cinema, Reading (with) Abigail Child, it is a stran­ge rea­lism, but it is a stran­ge rea­li­ty’, Broadcasting Radio Triton en Disassemblies 9 com­bi­neer­den film­ver­to­nin­gen met gesprek­ken, pre­sen­ta­ties, lezin­gen en een live-radio.

LOOPS wil deze drie films en hun (pro­gram­ma­to­ri­sche) con­tex­ten weer beschik­baar maken, heen en weer gaand tus­sen toen en nu, door te her­ne­men, te her­be­kij­ken en opnieuw te verbeelden.

Programma: Sven Dehens


Alex Martinis Roe

Alliances

AU/FR • 2018 • 24' • colour • digital
In Alliances inter­viewt Alex Martinis Roe tien geën­ga­geer­de femi­nis­ten in Parijs. De film werd opge­no­men in het Centre Pompidou, de Université Paris VIII en de omlig­gen­de bui­ten­wijk van Saint Denis. De rela­ties tus­sen het cen­trum en de peri­fe­rie van de stad raken zo ver­stren­geld met femi­nis­ti­sche geschie­de­nis­sen. De geïn­ter­view­den komen uit ver­schil­len­de posi­ties, ach­ter­gron­den en beroe­pen. Samen ver­ken­nen ze de erfe­nis van de vrou­wen­be­vrij­dings­be­we­ging die in 1968 in Parijs werd inge­zet. Elk van hen heeft een ont­moe­ting met een femi­nis­ti­sche voor­gan­ger, als haar per­soon­lij­ke link met een onder­deel van de femi­nis­ti­sche geschie­de­nis. Door de ver­we­ven bio­gra­fie­ën van deze ver­schil­len­de gene­ra­ties wordt de her­den­king van de vijf­tig­ste ver­jaar­dag van 1968 op van­daag betrok­ken en ver­bon­den met deko­lo­ni­a­le bewe­gin­gen. De film wijst op de nood­zaak om een bond­ge­noot­schap – een soli­da­ri­teit-in-ver­schil – te vor­men tus­sen de femi­nis­ti­sche bewe­gin­gen over tijd en ruim­te heen. Martinis Roe onder­zoekt hoe inter­per­soon­lij­ke rela­ties en ont­moe­tin­gen bij­dra­gen aan de ont­wik­ke­ling van een radi­caal den­ken. Door momen­ten van uit­wis­se­ling, geza­men­lij­ke inspan­ning en soli­da­ri­teit uit te lich­ten, legt ze de nadruk op de kracht van de gemeen­schap en onder­zoekt ze of er een ver­band bestaat tus­sen de femi­nis­ti­sche, deko­lo­ni­se­rings- en eco­lo­gi­sche bewe­gin­gen. Alliances werd gepre­sen­teerd tij­dens het pro­gram­ma Circles of Cinema, ons eer­ste pro­gram­ma in Kunsthal Gent, in novem­ber 2018. Naast Alex’ film pre­sen­teer­de Caroline Godart haar boek The Dimensions of Difference waar­in ze film, mon­ta­ge en cine­ma­to­gra­fie beschouwt als een manier om licha­men in ruim­te en tijd te orga­ni­se­ren’. Op basis van de geschrif­ten van onder meer Luce Irigaray richt Godart zich op sek­su­e­le ver­schil­len bin­nen cine­ma. De her­pro­gram­me­ring van deze spe­ci­fie­ke film gaat een dia­loog aan met Kunsthal Gent en haar beoog­de stra­te­gie­ën van col­lec­ti­vi­teit en gedeel­de ruim­te bin­nen een end­less exhi­bi­ti­on’ waar­in het ver­le­den in het heden ver­schijnt. Alex Martinis Roe (°1982) woont en werkt in Berlijn en Canberra. Haar werk onder­zoekt de geschie­de­nis van femi­nis­ti­sche groe­pen. Ze zoekt naar moge­lij­ke ver­bin­din­gen tus­sen ver­schil­len­de con­tex­ten en gene­ra­ties. Ze heeft haar eigen tech­niek ont­wik­keld voor het redi­ge­ren van ver­ha­len, waar­bij ze soci­a­le ver­wor­ven­he­den uit het ver­le­den tast­baar maakt en in het heden activeert. http://​www​.alex​mar​t​i​nis​roe​.com
4 Alex Martinis Roe Our Feminist Forebears film still of Claire Finchs contribution 2018
Alex Martinis Roe, Our Feminist Forebears, film still of Claire Finch's contribution, 2018

Clara Pacotte

Cuirrasse Bientôt Cloutée d’or

FR • 2018 • 46' • colour • digital
In 2074 ont­dekt de ver­tel­ler van Cuirasse bientôt clou­tée d’or de spo­ren van een over­we­gend les­bi­sche sub­cul­tuur van de jaren 2050. De film is een docu-fic­tie over het ver­le­den van de toe­komst en fun­geert als pre­quel op Le par­king, Etage 63, een reeks tek­sten over een fic­tie­ve gemeen­schap op een ver­la­ten par­king die werd over­ge­no­men door les­bien­nes. De film is ver­moe­de­lijk gemaakt door de doch­ter van een van hen. Zij pluist de archie­ven uit van wxmxn’ (een trans­in­clu­sie­ve spel­ling van vrouw’) die later deel gin­gen uit­ma­ken van de par­keer­ge­meen­schap. Cuirasse bientôt clou­tée d’or werd ver­toond tij­dens ons pro­gram­ma it is a stran­ge rea­lism, but it is a stran­ge rea­li­ty’, geco­pro­du­ceerd met feee­lings, een door kun­ste­naars gerun­de pro­jec­t­ruim­te in Brussel onder lei­ding van Anouchka Oler en Camille Gerenton, en Elena Betros Lopez. Het pro­gram­ma vond plaats in de Projectiezaal in Brussel. De samen­ge­brach­te wer­ken en prak­tij­ken onder­zoe­ken samen hoe een repa­ra­ti­ve agen­cy’ ons kan hel­pen omgaan met opge­leg­de en cul­tu­reel inge­zon­ken ver­ha­len, of het nu om fic­tie of het publie­ke dis­cours gaat. Het pro­gram­ma had bij­dra­gen van Emilie Notéris, Les Insoumuses, Kalinda Vary, Elena Betros Lopez en Clara Pacotte. Clara Pacotte (°1992) expe­ri­men­teert met video tus­sen fic­tie en docu­men­tai­re. Ze is een spe­cu­la­tie­ve fic­tie­schrijf­ster die soci­a­le alter­na­tie­ven ver­kent waar­bij gen­der- en gemeen­schaps­kwes­ties in vraag wor­den gesteld. Haar boek Mnrvwx over de ont­dek­king van een pla­neet met een non-binai­re gemeen­schap werd gepu­bli­ceerd in 2017 (ed. Oparo). Ze maakt deel uit van The Cheapest University, een col­lec­tie­ve workspa­ce in Parijs. Binnen Cheapest richt­te ze samen met Charlotte Houette de werk­groep EAAPES op over gen­der­vraag­stuk­ken en femi­nis­me in sciencefiction/​speculatieve fic­tie. De der­de publi­ca­tie met EAAPES’ onder­zoek ver­scheen in april 2019. cla​ra​pa​cot​te​.hot​glue​.me​.me / ig: @claravite @eaapes
Clara Pacotte Cuirasse Bientot Cloutee Dor 2019 2
Cuirrasse Bientôt Cloutée d'Or © Courtesy of Clara Pacotte

Kym Ward

Gestation

GB • 2019 • 5' • colour • digital
Gestations is een video over de cor­re­la­tie tus­sen Anglicaanse ker­ken, de kolo­ni­a­le geschie­de­nis van de sui­ker­han­del en de glu­co­ses (sui­kers) die ons lichaam voe­den. Gestations maak­te deel uit van ons pro­gram­ma Disassemblies 9: Guts/​Gusts (gesta­ti­ons), geco­pro­du­ceerd met KIAD. Disassemblies 9 vond plaats in maart 2019 in Kunsthal Gent. Het pro­gram­ma bestond uit een lezing – The Body in the System – door Vanessa Agard-Jones, een per­for­man­ce van Toon Fibbe, een geluids­werk van Katharina Zimmerhackl, een tapijt van Hana Miletic met Globe Aroma, en films van Sarah Browne, Rory Pilgrim, Karisa Senavitis en Kym Ward. Het pro­gram­ma onder­zocht ver­schil­len­de rela­ties tus­sen onze inter­ne, bio­lo­gi­sche sys­te­men en de wereld­wij­de bewe­gin­gen van het post­ko­lo­ni­a­le kapi­ta­lis­me. Disassemblies zijn een reeks uit­een­lo­pen­de events die door KIAD wor­den gepro­gram­meerd. Vroegere eve­ne­men­ten zijn onder meer film­ver­to­nin­gen, poë­zie­le­zin­gen, een voordracht/​tarotlezing, een Hate Party’, een publicatie/​symposium en per­for­man­ces. Knowledge is a Does’ (KIAD) begon in het voor­jaar van 2014 als soci­aal geën­ga­geer­de lees­groep aan de Jan van Eyck Academie. De oor­spron­ke­lij­ke leden zijn Alexis Blake, E.C. Feiss, Toon Fibbe, Ilke Gers, Conny Karlsson Lundgren, Hana Miletić, Karisa Senavitis, Kym Ward en Katharina Zimmerhackl. De groep ont­leent zijn naam aan een essay van Eve Kosofsky Sedgwick, de Amerikaanse lite­ra­tuur­cri­ti­ca en ‑weten­schap­per die queer the­o­ry mee op de kaart zet­te. Kosofsky Sedgwick’s idee­ën over repa­ra­ti­ve rea­ding’ inspi­reer­den KIAD bij wat en hoe er gele­zen wordt. Zonder hun prak­tijk als zoda­nig te benoe­men, onder­neemt KIAD ver­schil­len­de vor­men van repa­ra­ti­ve rea­ding’, en pro­beert het een vorm van stu­die te ont­wik­ke­len – van wat ze lezen, van de insti­tu­ti­o­ne­le poli­tiek om hen heen, en van zich­zelf, die ver­der gaat dan een kri­ti­sche decon­struc­tie. KIAD blijft, in nieu­we con­stel­la­ties, samen­ko­men om te begrij­pen wat er van­daag alle­maal speelt. Kym Ward (°1982) woont en werkt in Bidston, Liverpool, UK. Ze is één van de oprich­ters van het Bidston Observatory Artistic Research Centre, een stu­die­cen­trum zon­der winst­oog­merk, die goed­ko­pe, tij­de­lij­ke plek­ken aan­biedt aan kun­ste­naars, schrij­vers, aca­de­mi­ci, per­for­mers, enz. BOARC is gast­heer van Domes FM, het onli­ne radio­sta­ti­on dat ons pro­gram­ma Broadcasting Radio Triton’ pre­sen­teer­de tij­dens de ope­ning van Kunsthal Gent in janu­a­ri 2019.
Kym Ward Gestation 2019 2
Gestation © Courtesy of Kym Ward

Alex Martinis Roe

Alliances

AU/FR • 2018 • 24' • colour • digital

Clara Pacotte

Cuirrasse Bientôt Cloutée d’or

FR • 2018 • 46' • colour • digital

Kym Ward

Gestation

GB • 2019 • 5' • colour • digital