Deze website maakt gebruik van Cookies.

Kinesthetics

04.11’13
Nightmare Angel windscreen
Nightmare Angel © Zoe Beloff
Art Cinema OFFoff
Lange Violettestraat 237
Gent

Een chro­no­lo­gi­sche trip langs de basis­voor­waar­den van film: licht en snel­heid. Cinema als voer­tuig van verlangen!


Henri Chomette

Jeux des reflets et de la vitesse

FR • 1925 • 6' • b&w • 16mm
Henri Chomette (18961941), een broer van René Clair, omschreef zijn stil­le avant-gar­de films als ciné­ma pur’. Voor Jeu des reflets et de la vites­se uit 1923 – 1925 plaatste Chomette zijn came­ra op een Parijs metro­toe­stel (dat zowel onder- als boven­gronds rijdt). Opeens lijkt het metro­toe­stel zich in de Seine te stor­ten: we bevin­den ons plot­se­ling op een schip, dat in razen­de vaart onder een opeen­vol­ging van Parijse brug­gen vaart.

Zoe Beloff

Nightmare Angel

US • 1986 • 30' • b&w • 16mm
De Amerikaanse cine­as­te Zoe Beloff ken­nen we in OFFoff van haar speel­se, media-arche­o­lo­gi­sche expe­ri­men­te­le oeu­vre. Minder bekend is dat zij een vroe­ge kort­film baseer­de op de feti­sjis­ti­sche roman Crash van J.G. Ballard, nog voor David Cronenberg er werk van maak­te. Een ver­ont­rus­tend nar­ra­tief dus met een indu­stri­ë­le geluids­band in Nightmare Angel (1986).

Ilppo Pohjola

Routemaster

FI • 2000 • 16' • colour • 35mm

Live Soundtrack: Mathieu Vandekerckhove

We blij­ven bin­nen de sfeer van gie­ren­de ban­den en glim­mend staal met Routemaster (2000) van de Fin Ilppo Pohjola. Een abstrac­te film­com­po­si­tie voor for­mu­le 1. De muzi­kant Mathieu Vandekerckhove (gita­rist van Amenra en front­man van Syndrome) waagt zich op het race­cir­cuit met een gloed­nieu­we sound­track die hij live brengt in OFFoff!

Routemaster
Routemaster © Ilppo Pohjola

Henri Chomette

Jeux des reflets et de la vitesse

FR • 1925 • 6' • b&w • 16mm

Zoe Beloff

Nightmare Angel

US • 1986 • 30' • b&w • 16mm

Ilppo Pohjola

Routemaster

FI • 2000 • 16' • colour • 35mm

Live Soundtrack: Mathieu Vandekerckhove