Deze website maakt gebruik van Cookies.

Films on Art: Julien Vandevelde

25.03’18
Art Cinema OFFoff
Lange Violettestraat 237
Gent

Met Films on Art pre­sen­teert OFFoff een reeks docu­men­tai­res over kunst en kun­ste­naars. Cineasten geven stem aan hun fas­ci­na­tie voor een kun­ste­naar, zoe­ken een cine­ma­to­gra­fi­sche ver­ta­ling van diens werk of nemen de beel­den­de kun­sten als aan­lei­ding voor eigen vorm­ex­pe­ri­men­ten. De came­ra is meer dan een didac­tisch hulp­stuk, maar daagt uit, sen­su­a­li­seert en maakt kunst­wer­ken onder­deel van een levend museum.

Julien Vandevelde (°1942) is foto­graaf en cine­ast. Hij was docent aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent (KASK). Naast les­ge­ver was hij ook free­lan­ce foto­graaf, voor­al actief in de theater‑, de archi­tec­tuur- en de kunst­we­reld. In 1998 richt­te hij Cavalier Seul op, een onaf­han­ke­lijk ate­lier voor foto­gra­fie en docu­men­tai­re film. OFFoff toont twee van zijn kunst­do­cu­men­tai­res voor het S.M.A.K.: De Opening en Over the Edges.

pro­gram­ma: Atelier OFFoff


Julien Vandevelde

De Opening

BE • 2009 • 72' • colour • digital
Veertien dagen lang zat cine­ast Julien Vandevelde kunst­paus Jan Hoet op de hie­len ter­wijl hij de eer­ste ten­toon­stel­ling in het S.M.A.K. opstel­de. Volgens de bes­te tra­di­tie van de Direct Cinema was er geen sce­na­rio en liet Vandevelde zijn came­ra het werk doen. Door de mini­ma­le regie ont­staat er een ver­trou­we­lij­ke rela­tie tus­sen Jan Hoet en de film­ma­ker. De toe­schou­wer wordt zo getui­ge van het gevecht van de con­ser­va­tor met zijn col­lec­tie, wat soms tot hila­ri­sche momen­ten leidt. De film van Vandevelde is een eer­lijk, emo­ti­o­neel en bij momen­ten ook ont­luis­te­rend por­tret van Jan Hoet en zijn mede­wer­kers, die in wei­nig tijd en in soms moei­lij­ke omstan­dig­he­den de ten­toon­stel­ling realiseerden.

Julien Vandevelde

Over The Edges

BE • 2011 • 58' • colour • digital
Over The Edges is een vin­ni­ge, grap­pi­ge en ont­roe­ren­de film over de gelijk­na­mi­ge ten­toon­stel­ling die al tij­dens de opbouw heel wat tumult ver­oor­zaak­te in de stad. Niet alleen de kun­ste­naars komen in beeld, maar voor­al ook het publiek dat zich inder­tijd ver­baas­de over al die gro­te vracht­wa­gens en hijs­kra­nen om de wer­ken te instal­le­ren. En toen moest de rel nog los­bar­sten rond de uni­ver­si­teits­au­la. Wat moesten ze den­ken van met gedroog­de ham beplak­te zui­len? Uit meer dan 30 uren opna­me­ma­te­ri­aal werd een film van onge­veer één uur gemon­teerd die veel ver­schil­len­de facet­ten van het eve­ne­ment belicht. Door radi­caal te kie­zen voor impro­vi­sa­tie en door over­bo­di­ge fran­jes te mij­den, wint de docu­men­tai­re aan spon­ta­ni­teit en directheid.

Julien Vandevelde

De Opening

BE • 2009 • 72' • colour • digital

Julien Vandevelde

Over The Edges

BE • 2011 • 58' • colour • digital