Deze website maakt gebruik van Cookies.

Exprmntl

30.10’16
14516420 1201566513261720 2775535871391865600 n
© Cinematek
Art Cinema OFFoff
Lange Violettestraat 237
Gent

Elk jaar orga­ni­seert de Brusselse Cinematek het Age d’Or fes­ti­val voor expe­ri­men­te­le film. Genoemd naar het sur­re­a­lis­ti­sche mees­ter­werk van Luis Buñuel en boven­dien ver­wij­zend naar een bekro­ning op het meest legen­da­ri­sche avant-gar­dis­ti­sche film­fes­ti­val uit de vader­land­se geschie­de­nis. De geschie­de­nis van Exprmntl, dat tus­sen 1949 en 1974 vijf keer werd geor­ga­ni­seerd in Knokke, leent zich per­fect tot een fil­mi­sche terug­blik. Brecht Debackere maak­te met inter­views en archief­beel­den een heer­lij­ke docu­men­tai­re over dit onwaar­schijn­lijk stuk Belgische filmgeschiedenis.

Stan Brakhage, Maya Deren, Kenneth Anger, Nam June Paik: de deel­ne­mers­lijst van het Exprmntl fes­ti­val leest als een who’s who van de video­kunst. Ongelofelijk wel­ke titels toen aan onze kust wer­den getoond en bekroond: in 1967 ging de Prix de l’Age d’Or naar Martin Scorseses The Big Shave, de Grote Prijs naar Michael Snows expe­ri­men­te­le klas­sie­ker Wavelength.
Het trend­set­ten­de fes­ti­val werd geor­ga­ni­seerd in het loka­le Casino, door Jacques Ledoux, de legen­da­ri­sche cura­tor van het Koninklijke Belgische Filmarchief. Underground film spoel­de als het ware aan via de Noordzee. Van de eer­ste edi­tie in 1949 blij­ven wei­nig beel­den over, van die op Wereldexpo 1958 des te meer – Roman Polanski’s beken­de stu­den­ten­film Twee man­nen en een kast werd toen getoond.

De meest tumul­tu­eu­ze en rebel­se fes­ti­vals kwa­men er in de jaren zes­tig, mid­den de cul­tu­re­le en sek­su­e­le revo­lu­tie. Iconen als Agnès Varda (Le Zoute was dus één van de Plages d’Agnès) en Eric De Kuyper ver­tel­len met pret­oog­jes over die hoog­da­gen – bei­den wij­zen in een ver­ma­ke­lij­ke ope­nings­scè­ne voor ze wor­den geïn­ter­viewd de came­ra­man eerst nog eens terecht: zit die cadra­ge wel goed?

Bekende anek­do­te: in 1963 ont­dek­te Ledoux in New York de schan­daal­film’ Flaming Creatures, vol orgi­as­ti­sche scè­nes met kruis­ge­grab­bel die naar heden­daag­se nor­men best braaf blij­ven. Ledoux selec­teer­de de film voor EXPRMNTL3 maar botste uit­ein­de­lijk op de Belgische cen­suur. Jonas Mekas, een spil­fi­guur van de Amerikaanse under­ground film, trok zich onmid­del­lijk terug uit de fes­ti­val­ju­ry en ver­toon­de de film op zijn hotel­ka­mer aan een illus­ter gezel­schap, met Jean-Luc Godard, Polanski en Varda – noem ons één cine­fiel die daar géén fly on the wall was wil­len zijn. De jury bekroon­de Flaming Creatures uit­ein­de­lijk met een snel ver­zon­nen Prix spé­ci­al du film mau­dit’. De win­naar van de gro­te prijs dat jaar was de Duitse film Parallelstrasse – de eer­ste Duitse prent die na de Tweede Wereldoorlog werd bekroond op een inter­na­ti­o­naal festival.

Ook bui­ten de film­zaal waren de six­ties in full swing, zelfs in Knokke. Het Casino pronkt dan wel met muur­schil­de­rin­gen van René Magritte, maar de agi­to­ren van de révo­lu­ti­on cul­tu­rel­le dach­ten zo het hun­ne van die gok­hal voor de rij­ken. Happenings, anti­ka­pi­ta­lis­ti­sche pro­tes­ten en naakt­lo­pers maak­ten dat snel dui­de­lijk — altijd liep er ook wel iemand rond met een pan­car­te plei­tend voor CINEMA MUET’, of werd de pro­jec­tie­ca­bi­ne bezet zodat trans­gres­sie­ve films toch kon­den getoond. Tijdens een spon­ta­ne ver­kie­zing van Miss Expérimentation was de naak­te Yoko Ono een seri­eu­ze kans­heb­ber, maar uit­ein­de­lijk won een besnor­de man. Voor de laat­ste edi­tie in 1974 meldt een besmuikt glim­la­chen­de Ledoux: je pen­se que ce sera une édi­ti­on moins vio­len­te et agitée”.

Fantastische archief­beel­den (Orson Welles op Expo58, bad­gas­ten in six­ties Knokke, oude knar­ren die het expe­ri­ment pre­di­ken), feno­me­na­le en soms hila­ri­sche fil­m­ex­pe­ri­men­ten (ooit La machi­ne à vian­de est cas­sé gezien?): what’s not to like? Net als die ande­re vro­lij­ke docu­men­tai­re The Sound of Belgium fêteert EXPRMNTL de Belgische avant-gar­de atti­tu­de van eer­tijds. Dat resul­teert in een feel good meta­film van formaat.

Brecht Debackere

EXPRMNTL

BE • 2015 • 68' • colour • digital