Deze website maakt gebruik van Cookies.

Chick Strand: Soft Fiction

29.02’16
Schermafbeelding 2020 09 10 om 10 52 21
Soft Fiction © Film-Makers’ Coop.
Art Cinema OFFoff
Lange Violettestraat 237
Gent

Tijdens de retro­spec­tie­ve over Agnès Varda in Cinematek Brussel intro­du­ceert OFFoff haar obscu­re trans-Atlantische pen­dant: Chick Strand; samen met Bruce Baillie mede-opricht­ster van het legen­da­risch Canyon Cinema maar boven­al film­maak­ster. Als pio­neer in het men­gen van de expe­ri­men­te­le film en docu­men­tai­re cine­ma wist ze in haar films tel­kens de hard­nek­ki­ge rek­baar­heid van de men­se­lij­ke geest te bevestigen.

We tonen een door­loop van haar oeu­vre, zowel de meer etno­gra­fi­sche onder­zoe­ken als haar meer lyrisch werk. Van haar vroe­ge films – waar­on­der Anselmo, een Mexicaans kind die ze her­haal­de­lijk zou por­tret­te­ren – tot Soft Fiction:

(…) a remar­ka­ble work of col­lec­ti­ve repre­sen­ta­ti­on. Each of the five women in the film col­la­bo­ra­ted with Strand to build the films rich and com­plex pic­tu­re of fema­le sub­jec­ti­vi­ty blen­ding poe­tic docu­men­ta­ry with lyri­cal abstrac­ti­on. It’s rare and open depic­ti­on of fema­le sen­su­a­li­ty was con­tro­ver­si­al when first shown but Soft Fiction is now cele­bra­ted as one of the defi­ning films of the 1970s.” – Tate​.org​.uk

Met mede­wer­king van Film-Makers’ Coop.


Chick Strand

Anselmo

US • 1967 • 3' • colour • 16mm
Eerste film uit een reeks die ze zou maken over Anselmo.

Chick Strand

Waterfall

US • 1967 • 3' • colour • 16mm
Een film­ge­dicht dat gebruik maakt van found foot­a­ge en beeld­ma­te­ri­aal dat ver­an­derd werd door prin­ten, thuis­ont­wik­ke­ling en zon­licht. Het is een film dat visu­e­le rela­ties gebruikt om een gevoel van stro­ming en bewe­ging op te roe­pen op de tonen van Japanse Koto muziek.
Strand waterfall
Waterfall © Film-Makers’ Coop.

Chick Strand

Loose Ends

US • 1979 • 25' • b&w • 16mm
Loose Ends is een col­la­ge­film over hoe we de infor­ma­tie waar­mee we over­spoeld wor­den ver­wer­ken, dit via een com­bi­na­tie van per­soon­lij­ke erva­ring en media in alle vormen.

Chick Strand

Soft Fiction

US • 1979 • 54' • b&w • 16mm
Chick Strand’s Soft Fiction is een per­soon­lij­ke docu­men­tai­re die op bril­jan­te wij­ze de over­le­vings­kracht van de vrou­we­lij­ke sen­su­a­li­teit por­tret­teert. Het com­bi­neert de docu­men­tai­re aan­pak met een sen­su­eel lyrisch expres­si­o­nis­me. Strand richt haar came­ra op men­sen die pra­ten over hun eigen erva­ring, ter­wijl ze sub­tie­le nuan­ces in gezichts­uit­druk­kin­gen en geba­ren vast­legt die zel­den wor­den gezien in de bios­coop. De titel is gelaagd. Het doet den­ken aan de zach­te lijn tus­sen waar­heid en fic­tie dat ken­mer­kend is voor Strand’s eigen bena­de­ring van docu­men­tai­re, en sug­ge­reert het idee van soft­co­re fic­tie, die past bij de ero­ti­sche inhoud en stijl van de film. Het is niet gemak­ke­lijk een ero­ti­sche film te vin­den waar­in een vrou­we­lijk per­spec­tief zowel het nar­ra­tie­ve dis­cours als de visu­e­le en audi­tie­ve rit­mes waar­mee de film is gestruc­tu­reerd domi­neeert. Strand blijft in haar bril­jan­te, inno­va­tie­ve per­soon­lij­ke docu­men­tai­res haar the­ma — de beves­ti­ging van de veer­kracht van de men­se­lij­ke geest — bejubelen.

Chick Strand

Anselmo

US • 1967 • 3' • colour • 16mm

Chick Strand

Waterfall

US • 1967 • 3' • colour • 16mm

Chick Strand

Loose Ends

US • 1979 • 25' • b&w • 16mm

Chick Strand

Soft Fiction

US • 1979 • 54' • b&w • 16mm