Between the Frames – Prolific Years of Japanese Experimental Film 1975-1980

Dutchman’s Photograph © Courtesy of Image Forum

08.02
’16 20:00

20:00

Art Cinema OFFoff
Lange Violettestraat 237, Gent

In aanwezigheid van Koyo Yamashita – Talk by Julian Ross

In de late jaren ’60 nam het belang van Japanse experimentele cinema toe en kende haar hoogtepunt in de late jaren ’70. Onder invloed van werken van voorgangers zoals Toshio Matsumoto, die begon met het maken van avant-garde documentaires en artistieke speelfilms, ontstond een nieuwe generatie van filmmakers. Velen van hen waren gefascineerd door het onderzoek naar het mechanisme van bewegend beeld.

Dit programma belicht de periode van de geschiedenis van Japanse experimentele film tijdens zijn piek. Hierbij zijn Atman (1975) van Toshio Matsumoto, die een buitengewone tijdruimtelijke sensatie creëert die enkel bereikt kan worden via een ‘cinemakijkervaring’, en een werk waar dit veel invloed op had, Spacy (1980) van Takashi Ito, kenmerkend. Behalve de films van Matsumoto en Ito is geen enkele film van dit programma gedigitaliseerd. Hun belang is zowel binnen als buiten Japan onderschat. Het is dan ook een uitzonderlijke kans om deze hoofdzakelijk 16mm-werken te kunnen zien.

Samenwerking: OFFoff, ERG, Image Forum, Bozar

Xénogénèse © Courtesy of Image Forum

Toshio Matsumoto

Atman

JP • 1975 • 11' • kleur • 16mm

Jun'ichi Okuyama

My Movie Melodies

JP • 1980 • 6' • z/w • 16mm

Isao Kota

Orandjin no shashin (Dutchman's Photograph)

JP • 1974 • 7' • z/w • stil • 16mm

Nobuhiro Kawanaka

Switchback

JP • 1976 • 9' • z/w • 16mm

Shunzo Seo

Film Display

JP • 1979 • 5' • kleur • stil • 16mm

Hiroshi Yamazaki

Heliography

JP • 1979 • 6' • kleur • 16mm

Keiichi Tanaami

Why

JP • 1975 • 11' • kleur • 16mm

Nobuhiro Aihara

Hikari

JP • 1978 • 3' • z/w • 16mm

Yoichi Nagata

Still Movie

JP • 1978 • 3' • z/w • stil • 16mm

Akihiko Morishita

Xénogénèse

JP • 1981 • 7' • kleur • 16mm

Takashi Ito

Spacy

JP • 1981 • 10' • kleur • 16mm