Deze website maakt gebruik van Cookies.

40’ (forty minutes): Manon De Sutter & Paul Van Gysegem

19.02’17
16300252 1319788218106215 856159554801221002 o
© Manon De Sutter
Art Cinema OFFoff
Lange Violettestraat 237
Gent

40′ (for­ty minu­tes) brengt dag­boek­films van kun­ste­naars, live bege­leid door een solo­mu­zi­kant. Deze fil­mi­sche noti­ties ver­tel­len over wie we zijn en over de tijd waar­in we leven. Het zijn geen docu­men­tai­res die wil­len ver­kla­ren, uit­pak­ken met dra­ma­ti­sche ont­hul­lin­gen of mik­ken op lou­ter human inte­rest. De films ont­staan van­uit de auto­no­mie van de film­ma­ker, die in een eigen­zin­ni­ge sig­na­tuur pre­sen­teert wat hij of zij in het dage­lijk­se leven tegen­komt. In die zin wor­den de makers de pro­ta­go­nis­ten’ van het werk: hun kij­ken en den­ken staan cen­traal. Soms zijn de films opge­bouwd uit instinc­tie­ve stuk­jes opna­me, op het onbe­zon­ne­ne af, dan weer is de mon­ta­ge een cryp­ti­sche, hybri­de col­la­ge. Telkens zijn het boei­en­de tijdsdocumenten.

In de for­ty minu­tes wordt tege­lijk de stroom van beeld en geluid bin­nen het audio­vi­su­e­le medi­um zelf onder­zocht. Een tra­di­ti­o­ne­le film­zaal dom­pelt de toe­schou­wers onder in beeld en geluid om hen mee te sleu­ren in het ver­haal van de film. In het solis­ten­ex­pe­ri­ment treedt de muzi­kant ech­ter via impro­vi­sa­tie in dia­loog met de beel­den op het wit­te doek. De nar­ra­tie­ve betrok­ken­heid tus­sen beeld en geluid wordt los­ge­kop­peld, waar­door bei­de media ter plek­ke een ande­re rela­tie tot elkaar zoeken.

In het gezel­schap van Paul Van Gysegem en zijn bas toont Manon De Sutter van­avond een frag­men­ta­ri­sche en ruwe obser­va­tie van een onbe­ken­de stad die lang­za­mer­hand ver­an­dert in een plek van ont­moe­ting en revol­te, in man­da­rij­nen­bo­men bedekt met sneeuw. Een ont­moe­ting tus­sen film en muziek, tus­sen jong en oud. Een gedurf­de, ver­ras­sen­de com­bi­na­tie. En dat is waar 40′ voor staat!

Manon De Sutter (°1994, Brussel) is jong, levens­lus­tig en explo­re­rend. Ze stu­deert film aan KASK & Conservatorium Gent. Film – het ver­we­ven van bewe­gend beeld en klank – is voor haar het medi­um waar­bin­nen plaats is voor het onge­wo­ne en het ande­re. Ze zoekt dan ook graag onbe­ken­de werel­den op. Zo maak­te ze een docu­men­tai­re met de bewo­ners van een ver­ou­derd moder­nis­tisch appar­te­ments­ge­bouw bij Brussel-Noord en met de muzi­kan­ten van noi­se­rock­band El Yunque daag­de ze de gren­zen van de muziek­do­cu­men­tai­re uit. Haar film Robijnrood werd gese­lec­teerd voor de 62ste Internationale Kurzfilmtage Oberhausen.

Met Paul Van Gysegem (°1935, Gent) heb­ben we een abso­lu­te legen­de in huis. Hij is bekend om zowel zijn beel­den­de kunst (zie bv. zijn groot­se sculp­tuur aan het Gent Sint-Pietersstation) als zijn jazz explo­ten (check bv. het album Aorta van het Paul Van Gysegem Sextet). Hij is een man van wei­nig woor­den, veel­eer een man van daden, steeds op zoek naar uit­da­gin­gen. Zo bracht hij vorig jaar – op z’n 80ste! – het free jazz album Canciones a las qua­tro de la tar­de uit, geïn­spi­reerd door de poë­zie van Frederico Garcia Llorca.

Manon De Sutter & Paul Van Gysegem

40' (forty minutes)

Performance