Deze website maakt gebruik van Cookies.

Te Gast | Karel Doing: Fytografie

13.04’25
C Gallagher Daphne 1 1

Daphne Was a Torso Ending in Leaves © Catriona Gallagher

De Nederlandse film­ma­ker en kun­ste­naar Karel Doing ont­wik­kel­de in 2016 fyto­gra­fie als het prak­ti­sche resul­taat van zijn onder­zoek naar de rela­tie tus­sen natuur en cul­tuur in cine­ma. Fytografie is een tech­niek die een direc­te inter­ac­tie tus­sen de fyto-che­mi­sche eigen­schap­pen van plan­ten en de foto-emul­sie van pel­li­cu­le moge­lijk maakt. Het is een metho­de die streeft naar een die­pe­re rela­tie met plan­ten door te ver­trek­ken van zowel obser­va­tie als edu­ca­tie. Doing pas­te deze tech­niek reeds toe in films, instal­la­ties en uit­ver­gro­te prints en geeft regel­ma­tig work­shops om de tech­niek aan te leren.

In dit film­pro­gram­ma staat de fyto­gra­fi­sche bena­de­ring cen­traal, maar wordt deze ook ver­der uit­ge­breid en geïn­ter­pre­teerd door ande­re kun­ste­naars. We star­ten met een film-per­for­man­ce van Karel Doing zelf waar­in hij de essen­tie van de tech­niek cap­teert met behulp van twee 16mm-pro­jec­te­ren. We pre­sen­te­ren ver­vol­gens de Belgische pre­mi­è­re van zijn nieu­we film A Patriot of These Woods waar­in hij zich­zelf op poë­ti­sche manier als bewa­ker van plan­ten en bomen introduceert. 

Charlotte Pryce en Kelly Egan pas­sen de fyto­gra­fie-tech­niek toe en ver­bin­den deze met ande­re his­to­ri­sche beeld­tech­nie­ken waar­in de plan­ten­we­reld cen­traal staat, ter­wijl Catriona Gallagher en Adina Ionescu-Muscel via de tech­niek mythi­sche en filo­so­fi­sche dimen­sies ver­ken­nen. Francisca Duran stelt het leven van de plant cen­traal en onder­zoekt in It Matters What de com­plexe rela­ties tus­sen men­sen en ande­re-dan-men­se­lij­ke soorten. 

De films in dit pro­gram­ma rond fyto­gra­fie bie­den elk een unie­ke kijk op de inter­ac­tie tus­sen fil­misch mate­ri­aal en plant­aar­di­ge mate­rie, en nodi­gen uit om film te erva­ren als een levend en orga­nisch proces.

Voorafgaand aan dit film­pro­gram­ma vindt een work­shop fyto­gra­fie plaats, bege­leid door Karel Doing. We gaan samen op zoek naar plan­ten in de tuin van Kunsthal Gent en maken ver­vol­gens zelf fyto­gram­men op 16mm. Het resul­taat wordt tij­dens dit film­pro­gram­ma geprojecteerd

Dit pro­gram­ma werd gecu­reerd door Asel Bakchakova, Raouf Moussa en Anthony Brynaert (Atelier OFFoff)


Karel Doing

Phytography

NL/GB • 2020 • 8' • colour • 16mm • 2 x 16mm

Phytography duikt in de rij­ke en geva­ri­eer­de wereld van plant­che­mie. Deze ver­za­me­ling orga­ni­sche objets trou­vés’ laat zien hoe de natuur tal­lo­ze cre­a­tie­ve oplos­sin­gen gene­reert, elk met een com­plexe struc­tuur. Door een een­vou­dig che­misch pro­ces toe te pas­sen, door Karel Doing zelf ont­wik­keld, heb­ben de bla­de­ren, bloem­blaad­jes en sten­gels hun eigen spie­ge­ling gedrukt op de emul­sie van de film. Vormen, kleu­ren en rit­mes wer­ve­len over het scherm en trek­ken de kij­ker bin­nen in een wereld die voor­bij taal en spre­ken ligt. Phytography cre­ëert een fil­mi­sche wereld van weder­ke­rig­heid en gene­ro­si­teit, bouw­ste­nen van natuur­lij­ke pro­ces­sen die voor ons nog steeds mak­ke­lijk te vin­den zijn ondanks de eco­lo­gi­sche ver­woes­ting ver­oor­zaakt door men­se­lij­ke heb­zucht en overconsumptie.

Karel Doing Phytography

Phytography © Karel Doing

Karel Doing

A Patriot of These Woods

NL/GB • 2024 • 10' • colour & b&w • 16mm

A Patriot of These Woods is geïn­spi­reerd door de roman De baron in de bomen van Italo Calvino. Calvino’s boek ver­telt het ver­haal van een jon­gen die in een boom klimt en daar de rest van zijn leven door­brengt in een arbo­re­aal konink­rijk. Karel Doing plaatst zich­zelf in de rol van de pro­ta­go­nist door zijn fyto­gra­fie-tech­niek toe te pas­sen. Hij duikt de vege­ta­le wereld in en onder­neemt zijn eigen reis door de bomen om hem heen, waar­bij hij zijn lichaam inzet als een meta­fo­ri­sche sol­daat die de bomen en plan­ten ver­de­digt. Een ver­bor­gen wereld opent zich en ont­hult de sym­bi­o­ti­sche rela­tie tus­sen mens en plant. Een hybri­de wezen staat op, deels plant, deels mens, hun licha­men ver­smol­ten en hun gedach­te­pro­ces­sen met elkaar ver­stren­geld. Dit woud kent geen grenzen.

Karel Doing A Patriot of The Woods

A Patriot of These Woods © Karel Doing

Charlotte Pryce

Discoveries of the Forest Floor

US • 2006 • 4' • colour • 16mm

Drie ver­lich­te, heli­o­gra­fi­sche mini­a­tuur­stu­dies van plan­ten, geob­ser­veerd en inge­beeld. Fragiele bla­de­ren en zeer fij­ne dra­den van schim­mel rij­gen zich samen. Planten raken ver­we­ven met hun eigen afbeel­ding en hun inge­beel­de omge­vin­gen. De titel is ont­leend aan een obscu­re schil­der­stijl uit de 17e eeuw: Forest Floor Paintings, waar­in plan­ten in een ech­te’ omge­ving wer­den geplaatst in plaats van in een vaas.

Pryce

Discoveries of the Forest Floor © Charlotte Pryce, Light Cone

Kelly Egan

Athyrium filix-femina

CA • 2016 • 5' • colour • digital • 35mm to digital

Athyrium filix-femi­na is Kelly Egans twee­de film in een reeks quilt­films” die hul­de bren­gen aan baan­bre­ken­de vrou­we­lij­ke kun­ste­naars. Athyrium filix-femi­na werd gemaakt met behulp van het ori­gi­ne­le cya­no­ty­pie-recept van de Engelse bota­ni­cus en foto­gra­fe Anna Atkins, waar­bij op 35mm-film een licht­ge­voe­li­ge laag werd aan­ge­bracht en elke film­strook ver­vol­gens werd bloot­ge­steld aan zon­licht. De beel­den zijn een com­bi­na­tie van bota­ni­sche foto­gram­men, zoals Atkins’ ori­gi­ne­len, en gevon­den beeld­ma­te­ri­aal dat het ver­haal ver­telt van een jong meis­je dat wordt getergd door een groep pest­kop­pen. Samengeweven vor­men ze een femi­nis­tisch nar­ra­tief dat de man als cen­trum in de geschie­de­nis van foto­gra­fie en weten­schap in vraag stelt.

Egan 2

Athyrium filix-femina © Kelly Egan, Light Cone

Catriona Gallagher

Daphne Was a Torso Ending in Leaves

CA • 2024 • 13' • colour & b&w • digital • 16mm to digital

Daphne Was a Torso Ending in Leaves is een speel­se en gees­ti­ge ode aan een ster uit de klas­sie­ke mytho­lo­gie: Daphne. Hier wordt de prach­ti­ge nimf, die in een boom ver­an­der­de om aan een opdrin­ge­ri­ge god te ont­snap­pen, gevierd als een hel­din en mees­ter van haar eigen lot. Maar dit werk, gefilmd op 16mm, is voor­al een rij­ke fil­mi­sche erva­ring, waar­in beeld en geluid minu­ti­eus met elkaar ver­we­ven zijn om de toe­schou­wer onder te dom­pe­len in een uni­ver­sum van mythes en legen­des. – Rebecca De Pas, IFFR

C Gallagher Daphne 3

Daphne Was a Torso Ending in Leaves © Catriona Gallagher

Adina Ionescu-Muscel

Metamorphosed Bodies of the Star That Generates Us

BE • 2021 • 4' • b&w • digital • 16mm to digital

Wanneer hij naar het bla­der­dak van de bomen kijkt, met haar voort­du­rend flon­ke­ren­de, door­lich­te bla­de­ren, geroerd door de bries, lijkt het als­of een mas­sa flik­ke­ren­de tekens een onbe­ken­de taal vor­men. Er opent zich een breuk, het licht dringt bin­nen en de wereld ont­vouwt zich. 

Metamorphosed bodies 03

Metamorphosed Bodies of the Star That Generates Us © Adina Ionescu-Muscel

Francisca Duran

It Matters What

CA • 2019 • 10' • colour • digital • 16mm to digital

Deze expe­ri­men­te­le ani­ma­tie­film wordt gedre­ven door afwe­zig­he­den en ver­ta­lin­gen en ver­kent de metho­den en mate­ri­a­len van repro­duc­tie en inscrip­tie. Het vraag­stuk speelt zich af in een kader van prak­ti­sche en kri­ti­sche rela­ties tus­sen men­sen en anders-dan-men­se­lij­ke soor­ten, zoals uit­een­ge­zet door the­o­re­ti­ca Donna Haraway.

Een frag­ment uit Haraway’s essay Tentacular Thinking: Anthropocene, Capitalocene, Chthulucene wordt in It Matters What her­werkt als een poë­tisch mani­fest. Enigszins cryp­ti­sche archief­beel­den roe­pen vra­gen op over het men­se­lij­ke geweld tegen dier­soor­ten. Planten zijn in deze film zowel het onder­werp van de beel­den als het mid­del van foto­gra­fi­sche repro­duc­tie via de fyto­gra­fie-tech­niek. 16mm-film werd bedekt met plant­ma­te­ri­aal en uren­lang gedroogd in het zonlicht. 

Duran It Matters What 2

It Matters What © Francisca Duran

Karel Doing

Phytography

NL/GB • 2020 • 8' • colour • 16mm • 2 x 16mm

Karel Doing

A Patriot of These Woods

NL/GB • 2024 • 10' • colour & b&w • 16mm

Charlotte Pryce

Discoveries of the Forest Floor

US • 2006 • 4' • colour • 16mm

Kelly Egan

Athyrium filix-femina

CA • 2016 • 5' • colour • digital • 35mm to digital

Catriona Gallagher

Daphne Was a Torso Ending in Leaves

CA • 2024 • 13' • colour & b&w • digital • 16mm to digital

Adina Ionescu-Muscel

Metamorphosed Bodies of the Star That Generates Us

BE • 2021 • 4' • b&w • digital • 16mm to digital

Francisca Duran

It Matters What

CA • 2019 • 10' • colour • digital • 16mm to digital