Te Gast | Karel Doing: Fytografie
’25
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent

Daphne Was a Torso Ending in Leaves © Catriona Gallagher
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
’25
Lange Steenstraat 14
B-9000 Gent
De Nederlandse filmmaker en kunstenaar Karel Doing ontwikkelde in 2016 fytografie als het praktische resultaat van zijn onderzoek naar de relatie tussen natuur en cultuur in cinema. Fytografie is een techniek die een directe interactie tussen de fyto-chemische eigenschappen van planten en de foto-emulsie van pellicule mogelijk maakt. Het is een methode die streeft naar een diepere relatie met planten door te vertrekken van zowel observatie als educatie. Doing paste deze techniek reeds toe in films, installaties en uitvergrote prints en geeft regelmatig workshops om de techniek aan te leren.
In dit filmprogramma staat de fytografische benadering centraal, maar wordt deze ook verder uitgebreid en geïnterpreteerd door andere kunstenaars. We starten met een film-performance van Karel Doing zelf waarin hij de essentie van de techniek capteert met behulp van twee 16mm-projecteren. We presenteren vervolgens de Belgische première van zijn nieuwe film A Patriot of These Woods waarin hij zichzelf op poëtische manier als bewaker van planten en bomen introduceert.
Charlotte Pryce en Kelly Egan passen de fytografie-techniek toe en verbinden deze met andere historische beeldtechnieken waarin de plantenwereld centraal staat, terwijl Catriona Gallagher en Adina Ionescu-Muscel via de techniek mythische en filosofische dimensies verkennen. Francisca Duran stelt het leven van de plant centraal en onderzoekt in It Matters What de complexe relaties tussen mensen en andere-dan-menselijke soorten.
De films in dit programma rond fytografie bieden elk een unieke kijk op de interactie tussen filmisch materiaal en plantaardige materie, en nodigen uit om film te ervaren als een levend en organisch proces.
Voorafgaand aan dit filmprogramma vindt een workshop fytografie plaats, begeleid door Karel Doing. We gaan samen op zoek naar planten in de tuin van Kunsthal Gent en maken vervolgens zelf fytogrammen op 16mm. Het resultaat wordt tijdens dit filmprogramma geprojecteerd
Dit programma werd gecureerd door Asel Bakchakova, Raouf Moussa en Anthony Brynaert (Atelier OFFoff)
Karel Doing
Phytography
Phytography duikt in de rijke en gevarieerde wereld van plantchemie. Deze verzameling organische ‘objets trouvés’ laat zien hoe de natuur talloze creatieve oplossingen genereert, elk met een complexe structuur. Door een eenvoudig chemisch proces toe te passen, door Karel Doing zelf ontwikkeld, hebben de bladeren, bloemblaadjes en stengels hun eigen spiegeling gedrukt op de emulsie van de film. Vormen, kleuren en ritmes wervelen over het scherm en trekken de kijker binnen in een wereld die voorbij taal en spreken ligt. Phytography creëert een filmische wereld van wederkerigheid en generositeit, bouwstenen van natuurlijke processen die voor ons nog steeds makkelijk te vinden zijn ondanks de ecologische verwoesting veroorzaakt door menselijke hebzucht en overconsumptie.
Phytography © Karel Doing
Karel Doing
A Patriot of These Woods
A Patriot of These Woods is geïnspireerd door de roman De baron in de bomen van Italo Calvino. Calvino’s boek vertelt het verhaal van een jongen die in een boom klimt en daar de rest van zijn leven doorbrengt in een arboreaal koninkrijk. Karel Doing plaatst zichzelf in de rol van de protagonist door zijn fytografie-techniek toe te passen. Hij duikt de vegetale wereld in en onderneemt zijn eigen reis door de bomen om hem heen, waarbij hij zijn lichaam inzet als een metaforische soldaat die de bomen en planten verdedigt. Een verborgen wereld opent zich en onthult de symbiotische relatie tussen mens en plant. Een hybride wezen staat op, deels plant, deels mens, hun lichamen versmolten en hun gedachteprocessen met elkaar verstrengeld. Dit woud kent geen grenzen.

A Patriot of These Woods © Karel Doing
Charlotte Pryce
Discoveries of the Forest Floor
Drie verlichte, heliografische miniatuurstudies van planten, geobserveerd en ingebeeld. Fragiele bladeren en zeer fijne draden van schimmel rijgen zich samen. Planten raken verweven met hun eigen afbeelding en hun ingebeelde omgevingen. De titel is ontleend aan een obscure schilderstijl uit de 17e eeuw: Forest Floor Paintings, waarin planten in een ‘echte’ omgeving werden geplaatst in plaats van in een vaas.

Discoveries of the Forest Floor © Charlotte Pryce, Light Cone
Kelly Egan
Athyrium filix-femina
Athyrium filix-femina is Kelly Egans tweede film in een reeks “quiltfilms” die hulde brengen aan baanbrekende vrouwelijke kunstenaars. Athyrium filix-femina werd gemaakt met behulp van het originele cyanotypie-recept van de Engelse botanicus en fotografe Anna Atkins, waarbij op 35mm-film een lichtgevoelige laag werd aangebracht en elke filmstrook vervolgens werd blootgesteld aan zonlicht. De beelden zijn een combinatie van botanische fotogrammen, zoals Atkins’ originelen, en gevonden beeldmateriaal dat het verhaal vertelt van een jong meisje dat wordt getergd door een groep pestkoppen. Samengeweven vormen ze een feministisch narratief dat de man als centrum in de geschiedenis van fotografie en wetenschap in vraag stelt.

Athyrium filix-femina © Kelly Egan, Light Cone
Catriona Gallagher
Daphne Was a Torso Ending in Leaves
Daphne Was a Torso Ending in Leaves is een speelse en geestige ode aan een ster uit de klassieke mythologie: Daphne. Hier wordt de prachtige nimf, die in een boom veranderde om aan een opdringerige god te ontsnappen, gevierd als een heldin en meester van haar eigen lot. Maar dit werk, gefilmd op 16mm, is vooral een rijke filmische ervaring, waarin beeld en geluid minutieus met elkaar verweven zijn om de toeschouwer onder te dompelen in een universum van mythes en legendes. – Rebecca De Pas, IFFR

Daphne Was a Torso Ending in Leaves © Catriona Gallagher
Adina Ionescu-Muscel
Metamorphosed Bodies of the Star That Generates Us
Wanneer hij naar het bladerdak van de bomen kijkt, met haar voortdurend flonkerende, doorlichte bladeren, geroerd door de bries, lijkt het alsof een massa flikkerende tekens een onbekende taal vormen. Er opent zich een breuk, het licht dringt binnen en de wereld ontvouwt zich.

Metamorphosed Bodies of the Star That Generates Us © Adina Ionescu-Muscel
Francisca Duran
It Matters What
Deze experimentele animatiefilm wordt gedreven door afwezigheden en vertalingen en verkent de methoden en materialen van reproductie en inscriptie. Het vraagstuk speelt zich af in een kader van praktische en kritische relaties tussen mensen en anders-dan-menselijke soorten, zoals uiteengezet door theoretica Donna Haraway.
Een fragment uit Haraway’s essay Tentacular Thinking: Anthropocene, Capitalocene, Chthulucene wordt in It Matters What herwerkt als een poëtisch manifest. Enigszins cryptische archiefbeelden roepen vragen op over het menselijke geweld tegen diersoorten. Planten zijn in deze film zowel het onderwerp van de beelden als het middel van fotografische reproductie via de fytografie-techniek. 16mm-film werd bedekt met plantmateriaal en urenlang gedroogd in het zonlicht.

It Matters What © Francisca Duran